White Pearl op Reis
  • Home
  • White Pearl
    • Bemanning
  • Reisplan
  • Foto's
  • Blog
  • Locatie
  • Contact

ROOD - WIT?

9/20/2011

0 Comments

 
Picture
IS ZEILEN NOG ECHT WAT HET IS - OF - IS HET EERDER EEN HI-TECH CHALLENGE... is de beginzin van een discussie opgestart door Luc in de Linkedzeilen-groep. Luc zeilt zelf nog graag ouderwets, of misschien moet ik zeggen authentiek, en moet niets hebben van allerlei moderniteiten, is volgens mij zijn boodschap. Ik vroeg mij af of Luc op weg naar zijn zakenrelaties ook nog steeds zijn weg vindt via een papieren wegenkaart en een lijstje met wegnummers, of zou Luc inmiddels een auto met TomTom hebben? Verder veronderstel ik dat Luc ook handsfree belt vanuit zijn auto, iets wat ik 20 jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden.
Eigenlijk reageerde er niemand. Ikzelf stond te popelen om er iets over te zeggen enerzijds ivm met onze ontmoetingen in de afgelopen vakantietijd, anderzijds ivm met onze plannen voor de toekomst.

Picture
Tijdens onze vakantie in Noorwegen ontmoeten wij Ada en Akko met hun schip White Haze. Zij zeilden met hun schip ca. 6 jaar (20 03-2009) rond de wereld en vertaalden hun omzwervingen in een boek: De wind liet ons de wereld zien. Het duo intrigeerde ons en onze mede-zeilers, niet in de laatste plaats omdat wij zelf plannen hebben om rond de wereld te zeilen. We nodigden hun dan ook uit voor een borrel op het achterdek van het schip van onze vrienden, om naar hun verhalen te luisteren. Ada kan leuk vertellen en schrijven en neemt zo af en toe geen blad voor de mond.

Picture
Zo liet Ada zich ontvallen dat zij op plaatsen waren geweest waar boten met ophaalbare kielen het allang af hadden laten weten; een ophaalbare kiel had je niet nodig! Ze realiseerde zich vast niet dat ze op dat moment op een gloednieuwe Breehorn 48 zat, met liftkiel! Verder vond zij dat je geen koelkast nodig had. Zij stopten alles onder de vloer en daar was het koud genoeg. Mijn man en ik keken elkaar eens aan en dachten beide: Ons koude witte wijntje? Overigens zo lees ik later in het  boek, zijn ook Ada en Akko blij als iemand er voor zorgt dat ze gribfiles kunnen ontvangen en zodoende voor 5 dagen een weerbericht hebben. Vanaf Nederland tot aan Zuid-Amerika hadden ze het zonder weerbericht gedaan.

Picture
Een paar weken geleden bezochten wij de Hiswa te water in IJmuiden. We gingen er vooral heen om ons te laten informeren over allerlei zaken voor een wereldreis. Er werd een lezing gegeven door Hans-Elias de Bree over zijn eerste oceaanoversteek. Ook hij schreef een boek: 400 Maandagen. Hans was een bevlogen verteller en zijn verhaal met humor doorspekt. Zijn boodschap was: houd het simpel want alles gaat stuk, bovendien heb je onderweg tijd genoeg om zaken te repareren of aan te schaffen. Een watermaker? Niet nodig! Onderweg vlak voor een tropische bui zeep je je in en de regen is een warme douche. Verder kun je het water opvangen en als drinkwater gebruiken. Een wasmachine? Je hebt niet veel kleding aan en wat vies is laat je weken in zout water. Daarna knijper je het aan de railing en een bui spoelt het vanzelf schoon! Veel van onze denkbeeldige problemen werden naar de prullenbak verwezen, het grootste probleem was: VERTREKKEN! Ook Hans had geen koelkast aan boord. Maar, zo vroegen wij hem naderhand, hoe doe je dat dan als je een koud wit wijntje wil? Niet, was zijn antwoord. Dan kies ik wel voor rode wijn!
Mmmmmm……we doen wel concessies maar niet aan onze koelkast! Zou Luc ook een koelkast aan boord hebben?

0 Comments

Seiling i Norge

9/11/2011

0 Comments

 
Picture
Picture
Het is nog ruig in het Stortemelk bij Vlieland op de zondagmorgen dat we richting Noorwegen vertrekken. De specialisten op het gebied van weer voorspellen ons een rustige overtocht. Het duurt dan ook niet lang of de wind valt weg en de motor moet aan om de gang er in te houden. Met ca. 300 mijl te gaan geen prettig vooruitzicht.
Onderweg hebben we een spiegelgladde zee, de nachten zijn fluorescerend groen van de algen. Naarmate we verder van Nederland komen wordt de scheepvaart minder en zien we ’s nachts minder lichten. Na bijna 2 etmalen op de motor te hebben gevaren steekt de wind op en hijsen we de zeilen. We bereiken Mandal,het zuidelijkste puntje van Noorwegen, na 60 uur varen. Het land van de ruige kusten met rotsen, fjorden en niet te vergeten Trollen. De vakantie is begonnen.

Picture
Van hieruit hoppen we langs de Zuid-Oostelijke Noorse kust: de regio Sørlandet. We leggen aan in de Olavssund, op Flekkeroya, varen door de Blindleia naar Lillesand, Grimstad, door de Oksefjord naar Tvedestrand en dan naar Risør waar het jaarlijkse houten-boten-zeilfestival plaats vindt. De kust is ruig, veelal begroeid en de kenmerkende rode huisjes lieflijk. De doorvaarten tussen de rotsen zijn soms smal en ondiep maar vuurtorens, lichtbakens, boeien en staken soms in de vorm van handjes wijzen de weg.

Picture

Vanuit Risør steken we over naar het plaatsje Fjällbacka aan de Noord-Zweedse kust een tocht van ca. 65 mijl. Aanvankelijk is er weinig wind maar halverwege steekt die op naar een 5 a 6 BFT, de golven zijn hoog. Het verschil in kust is opmerkelijk, de harde westenwinden laten nakende rotsen achter in Zweden, waartussen het rustig zeilen is. Het is hier volop vakantie en veel drukker dan in Noorwegen.

Picture
Helaas lopen we op een rots als we de tocht vanuit Fjälbacka naar het Zuiden vervolgen en maak ik een flinke smak. In het sjukhus in Uddevalla wordt geconstateerd dat ik een gebroken ruggenwervel heb. Ook de boot loopt schade op hoewel die aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar is. Volgens de werf, waarbij de boot gelift wordt, is het verantwoord om verder te varen en zodoende varen we langzaam naar het Zuiden. Ik veelal liggend op een bedje in de kuip of bij slecht weer binnen. Het vertrouwen in White Pearl en in onze eigen vaardigheden komt langzaam weer terug.

We hebben goede wind en kunnen dagelijks tochten maken van ca. 60 mijl zonder al te veel golven. Neptunus is ons blijkbaar genadig. Zelfs het geplande bezoek aan Göteborg gaat door. Uiteindelijk steken we zuidelijk in Zweden over naar Denemarken en via een aantal pleisterplaatsen bereiken we het Kieler kanaal.
Picture
Nog één beproeving wacht ons: de Duitse Bocht, aan het eind van de middag verlaten we het Kieler kanaal. In het begin nog stroom tegen maar uiteindelijk spuiten we met een maximale snelheid van 11,7 knopen boven de Duitse Wadden richting Nederland. In de buurt van Borkum trekt de wind aan naar boven de 30 knopen en besluiten we alsnog eerst Borkum aan te lopen. De volgende dag varen we naar Delfzijl en binnendoor via Groningen, Leeuwarden naar Makkum.

Totaal hebben we 1150 mijl gevaren. De schade aan de boot wordt gerepareerd. Helaas zit ons vaarseizoen er op. Inmiddels broeden we al weer op nieuwe plannen voor de komende jaren.
0 Comments

    Author

    Karin

      Als je wilt weten wanneer er een nieuw blog verschijnt, abonneer je dan op onze nieuwsbrief of like onze facebookpagina: 
      White Pearl op Reis

    abonneer op nieuwsbrief

    Archief

    March 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    March 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    March 2015
    September 2012
    March 2012
    January 2012
    September 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011

Powered by Create your own unique website with customizable templates.