Op 17 februari vertrekken we naar Washington, doen 1 nachtje hotel en rijden de laatste 300 km met een huurauto naar de boot. White Pearl ligt er nog net zo bij als we haar achter lieten. Geen gekkigheden, geen schimmel of andere narigheid. De kachel gaat aan en binnen no time is het warm en behaaglijk in de boot. ‘s Nachts houden we het warm met de extra slaapzak bovenop het dekbed. Omdat we de auto nog een paar dagen hebben halen we tassen vol met boodschappen, en worden alle vakken volgestouwd met voorraad.
1 (geel) Een tocht van 4 dagen en nachten zeilen naar Bermuda en vandaar 6 dagen naar de Noord-Oosthoek van de Caraïbische eilanden. De route is het snelst en heeft onze voorkeur. Binnen 24 uur zouden we door de warme Golfstroom heen zijn en in warmer gebied zijn. Nadeel van deze tocht is dat we een een weergat met stabiel weer en een redelijke wind uit de goede hoek van minimaal 4 dagen nodig hebben. In de afgelopen maanden hebben we een dergelijk weergat slechts 1 keer voorbij zien komen tussen de winterstormen die in dit gebied veel voorkomen.
2 (rood) De weg terug waarvandaan we gekomen zijn via de Inter Coastal waterway en Bahama’s naar de Carieb. Het is een langzame route waar we veel zullen moeten motoren maar weersinvloeden hebben nauwelijks vat op ons. Waar mogelijk kunnen we een zeiltje bij zetten en eventueel kunnen we stukken over zee zeilen. De temperatuur zal langzaam hoger worden en het voorjaar zal snel voelbaar worden.
En zo tuffen we van ‘s morgens vroeg tot laat in de namiddag door de ICW naar het zuiden. We zien de erosie van de waterkant omdat de boten veel te hard varen en er dus kaalslag plaats vindt. Grote stukken varen we langs de enorme huizen met bijbehorende steigers die ver het water zijn ingebouwd ivm de diepte. We blijven ons verbazen over de enorme huizen. Volgens ons kunnen er met gemak 4 appartementen in gehuisvest worden. We zien vooralsnog weinig leven, zijn dit vakantiewoningen?