Midden op de dag proberen we ons koest te houden. Gisteren lukte dat niet want we ontdekten dat de startaccu het had begeven. Omdat wij het niet raadzaam vinden om zonder een werkbare motor op anker te liggen moet er dus snel een nieuwe komen. Stel je voor dat we bij harde wind los slaan en geen motor aan kunnen doen. Midden op de dag persten wij ons daarom in een eilandbusje dat ons eerst naar Georgetown aan de westkant van het eiland bracht. Vervolgens met een volgend busje naar het zuidelijke gebied waar de winkels zijn, om daar een nieuwe startaccu te scoren. De busjes zijn een belevenis op zich. In Nederland zouden deze busjes in de categorie geschikt voor 9 personen de bestuurder daaronder niet inbegrepen, vallen. Hier worden er met gemak 20 tot 23 personen in gezet. Ondertussen staat de muziek lekker hard. Iedere keer dat het busje stopt vinden er wisselingen plaats. Soms moet juist die ene persoon helemaal achterin er uit waardoor de halve bus ontruimd wordt om vervolgens weer te laden met oude en nieuwe passagiers. Wil je eruit dan tik je op het plafond of roep je hard stop waardoor de chauffeur op de noodrem gaat staan. Af en toe zitten we in een busje waarbij de chauffeur rare capriolen uit haalt en we ons leven niet helemaal zeker zijn. Weer terug gekomen op de boot wordt de nieuwe accu snel aangesloten en start de motor weer als een zonnetje.
Jeroen heeft vanmorgen de olie ververst en daarmee lijkt het einde in zicht van de vele klussen die we hebben gedaan sinds we hier zijn aangekomen. Naast reguliere klussen hebben we enkele delen van van het interieur opnieuw gelakt. Na het vervelende schuurwerk kon het eigenlijke lakwerk beginnen. Helaas speelt ook hierbij het klimaat ons parten. De lak wilde amper drogen omdat er zoveel vocht in de lucht zit. Uiteindelijk ontdekten we dat wanneer we er een ventilator pal voor het lakwerk zetten de lak ophield plakkerig te zijn. Het is gelukt! Zelfs de trap zit opnieuw in de lak. Ons bijbootje begon ook onder invloed van klimaat en zonlicht in verval te raken. Naden lieten los en het PVC materiaal begon te plakken. Sommige naden van de opblaasbare vloer plakten we minstens 1x per twee dagen. Onze aankoop van drie jaar terug was een gevalletje goedkoop-duurkoop en we hadden beter moeten weten na het lezen van bloggen en FB-posts en direct een bijbootje van Hypalon moeten kopen. We besluiten alsnog een bootje van Hypalon te kopen en hebben dus opnieuw een nieuw bootje.
Tot mijn schrik zag ik dat mijn laatste blog al weer van Juni is dus ca 3 maanden geleden. Toen trok hurricane Bret aan ons voorbij waarvoor we daadwerkelijk moesten schuilen. Momenteel trekken er in deze piekmaand September meerdere orkanen de Atlantische over. Gelukkig trekken ze allemaal zoals verwacht naar het Noord-Westen weg en blijven wij in het uiterste zuiden gespaard voor de meeste harde winden. Af en toe komt een tropical wave over waardoor er best veel regen uit de lucht valt en het nog vochtiger wordt. Ik heb inmiddels ontvochtigers in de kledingkasten hangen zodat de kleding niet beschimmeld raakt.
Na hun vertrek pakken we de ‘gewone’ draad van het leven weer op totdat het hurricane seizoen op zijn einde loopt. Onze klussenlijst wordt langzamerhand kleiner en we kijken vooruit. Het kriebelt om weer op pad te gaan. We liggen te lang stil vinden we. Volgende week komen Ivar en Floris van de Sailors of Sustainability langs. 6 jaar geleden zagen we elkaar op Ibiza en in Preveza, Griekenland. Zij hebben er inmiddels een rondje wereld op zitten en vervolgen hun zeilroute via de Carieb naar US, Groenland, IJsland naar uiteindelijk Nederland. Na een ontmoeting met hen varen we daarna langzamerhand naar het Noorden, daarbij de eventuele hurricanes in het oog houdend.