White Pearl op Reis
  • Home
  • White Pearl
    • Bemanning
  • Reisplan
  • Foto's
  • Blog
  • Locatie
  • Contact

Malta

10/10/2019

4 Comments

 
Picture
Zout en golven
Ik volg het spel van de golven. Komen ze nu schuin van achteren of toch schuin van voren. De zee is knobbelig. Een meeuw komt aangevlogen. Prachtig zoals hij speelt met de golven.
Hij scheert door de dalen van de golven en dan even omhoog zodat de hoge golf hem net niet pakt. Stel je voor dat hij even niet de juiste beweging maakt en gepakt wordt door de golven. Maar, ach hij leeft op zee en zal wel eens vaker gepakt zijn door een golf. Zo af en toe speelt mijn maag op. Lang kan ik niet typen, ik moet om mij heen kijken anders gaat het mis. De boot is zout, ik proef zout. Zoutdruppels vormen zich op het witte polyester. We zijn onderweg naar Malta. De weersverwachtingen werden gecheckt en vandaag leek de beste dag om ‘slechts’ 55 mijl over te steken vanaf Sicilië. Daarvoor moesten we gisteren nog even een paar uurtjes windkracht 6 trotseren om op het Zuid-Oostelijke puntje van Sicilië te komen. Gelukkig hebben we een aardige nacht achter de rug in een rustige baai om van daaruit de overtocht te beginnen. Helaas blijkt er veel minder wind te staan dan verwacht en motoren we weer eens. We proberen de gennaker maar die staat te zwaaien als een Hollandse driekleur en vangt te weinig wind. We bevinden ons in een klotsbak en zullen het er mee moeten doen. Gaandeweg vandaag moeten de golven toch minder worden. Zeil zetten zou lekker zijn, dan liggen we stabieler, maar door te weinig wind en te hoge golfen zullen ze alleen maar staan te klapperen. Slecht voor de zeilen! We spotten in de verte achter ons nog een zeiljacht die dezelfde koers vaart; ook onderweg naar Malta dus. Een containerschip gaat achter ons langs door het Malta channel. Ik ga maar even liggen op de kussens in de kuip. Zo houd ik het nog het beste vol. Ondertussen denk ik aan de gamba’s in de koeling. Ik had gepland die onderweg te pellen, zodat het afval nog overboord kan. Ik moet er even niet aan denken om onderdeks te zijn. Jeroen maakt nog een bak koffie. Onze kaartplotter geeft nauwkeurig aan hoe ver we nog moeten en hoeveel tijd dat nog gaat duren. Nog steeds geen wind van betekenis. Zo verstrijkt langzaam de tijd.
Picture
‘Dan gaan we direct door naar Libië’: merk ik op. De gennaker is voor de tweede keer omhoog geweest, maar ook deze keer geen succes. Toch neemt de wind toe, recht van achterin komend. We besluiten grootzeil en fok te zetten. Op zich is er wind genoeg alleen de golven zorgen ervoor dat we niet voor de wind maar een ruimewindse koers moeten varen. Afkruisen zoals dat heet. Vooralsnog varen we een koers die ons ruimschoots aan de oostkant van Malta langs zou leiden, rechtstreeks naar Libië. Gelukkig is de motor uit! ‘Horen ze ons niet aankomen’, denk ik. Na een uurtje gijpen we maar dan valt de wind steeds meer weg. We trekken de fok in en proberen met het grootzeil een rechtstreekse koers te varen naar Valetta, de hoofdstad van Malta. Het grootzeil staat vast met de bulletalie maar door het wegvallen van de wind klappert het alle kanten op. We gaan het inhalen. Door de ‘lumpy old sea’ zoals het pilotboek de zee hier noemt is het geen eenvoudige klus. Maar daarna gaan we in een streep op ons doel af. We varen de lange inhammen bij Malta rond de hoofdstad Valetta binnen en langzaam verdwijnen de golven en wordt het water vlak.
Picture
Malta
We verschansen ons een paar dagen in een Marina. Daarvan zijn er hier rondom de hoofdstad zo ongeveer 10. Gelukkig kunnen we in de goedkoopste terecht. We fietsen dwars door de stad van de ene naar de nadere kant en bezoeken de verschillende bezienswaardigheden. Valetta is een hele leuke plaats en het wemelt er van de toeristen. Een pontje zet ons over van de ene oever naar de andere oever. Bij een historisch punt leeft een muzikant zich uit op een ‘straatpiano’.
Na een paar dagen stad wordt het tijd voor ankerbaaitjes. Helaas kent Malta die niet zo veel en de richting van de golven bepaalt dat we aan de oostkant gaan liggen. We zwemmen er heerlijk en lichten het anker om boodschappen te gaan doen in een volgende baai, waar we opnieuw het anker laten vallen en met het bijbootje tussen de gekleurde vissersbootjes manoeuvreren om bij de kant te komen. Daarna varen we weer terug naar ‘ons’ ankerbaaitje. Zo zeilen we een rondje Malta. Aan de zuidkant ligt een markante rots Filfla.
Picture
Tegenwoordig is het een vogelbroedreservaat maar nog niet zo lang geleden werd het door het Maltese leger gebruikt als mikpunt voor hun munitie. We gaan weer terug de haven in omdat er hele harde wind en uiteindelijk regen aankomt. Het eiland heeft de grootte van Texel. We huren 2 dagen een auto. Malta is een mengelmoes van stijlen en culturen. Geen wonder want Malta is van strategisch belang geweest in de geschiedenis, zo halverwege het Italiaanse vaste land en de Noord-Afrikaanse kust. In Valetta komt dat tot uitdrukking in de verdedigingswerken.
Maar ook Griekse bewoners hebben hun stempel gedrukt in de vorm van tempels. In het plaatsje Rabat bezoeken we een Mdina, waar de Oosterse invloed zich doet gelden. En dan natuurlijk niet te vergeten de Engelse truttigheid. Zelfs de rode telefooncel en de beefeaters ontbreken niet in het straatbeeld. En er wordt links gereden! De overblijfselen van de Engelse overheersing tot ver na de WO2.
Picture
We bezoeken in Valetta de St John’s Co-Cathedral. Meestal betalen we niet om een kerk te willen bezichtigen. Voor deze maken we een uitzondering. En dat is het zeker waard. In de kerk hangt een meesterwerk van Caravaggio: de onthoofding van Johannes de Doper. Het maakt onze teleurstelling over de tentoonstelling op Sicilië meer dan goed. In verband met de harde wind gaan we nog even kijken bij de haven en de uitgang naar zee. Het gaat er flink te keer. We ontdekken dat een cruiseschip de haven gaat verlaten en staan een uur gebiologeerd te kijken naar de afvaart en de tocht uit de haven.
Picture
Vooruitblik
Uiteindelijk liggen we op Malta een week ‘gevangen’, voordat de zon weer aan de horizon verschijnt. Tijd om te vertrekken, we hebben het hier wel gezien. We willen nog een paar dagen in een ankerbaaitje blijven voordat we de oversteek naar Lampedusa gaan maken. Na de harde wind verwachten we een behoorlijke deining. Het ankerbaaitje is 10 mijl verderop en zou beschutting moeten bieden tegen de golven. Wanneer we de neus buiten de deur steken zien we het al; er staat een woeste zee! Golven van meer dan 2 meter smijten ons van de ene naar de andere kant. We maken rechtsomkeert en verdwijnen naar een ankerplek binnen de muren. Dan hier nog maar een poosje voor anker!
4 Comments
Gea de Haan
10/11/2019 01:11:07 pm

Sinds het 25 jarig jubileum van Nynke bij het CBR, volg ik jullie blog. Wat een avontuurlijk leven leiden jullie zeg! Je hebt een heel leuke manier van schrijven, Karin. Ik wens nog jullie veel fijne avonturen en iedere keer een behouden vaart! Hartelijke groeten, Gea de Haan.

Reply
Karin
10/11/2019 02:21:04 pm

Hallo Gea,
Wat leuk dat je onze blogs volgt. En wat is de tijd omgevlogen sinds ik bij het CBR werkte. Op de een of ander manier vermoedde ik al dat jij het was, maar je weet het nooit zeker!

Reply
Juul
10/12/2019 12:42:49 pm

Sicilië en gamba’s, bekende combinatie 😃

Reply
Karin
10/13/2019 06:43:43 pm

Ja, heerlijk zijn ze daar! En wat fijn dat ik weet hoe ik ze moet pellen. Blijft alleen veel te weinig van over. Lekker is maar een vinger lang!

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Karin

      Als je wilt weten wanneer er een nieuw blog verschijnt, abonneer je dan op onze nieuwsbrief of like onze facebookpagina: 
      White Pearl op Reis

    abonneer op nieuwsbrief

    Archief

    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    March 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    March 2015
    September 2012
    March 2012
    January 2012
    September 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011

Powered by Create your own unique website with customizable templates.