De volgende dag gaan we van start met ons klussenlijstje. We demonteren de stuurkolom, maar kunnen helaas de klus niet zelf klaren. Daarvoor is professionele apparatuur nodig en dus bellen we de monteur waarmee we al eerder contact hadden gemaakt. Binnen een half uur komt hij de stuurkolom ophalen en denkt dat de klus binnen een paar dagen is geklaard. Het zeil halen we van de boot en brengen het achter op de fiets naar de zeilmaker. Ondertussen is er een zandwolk overgekomen van het Afrikaanse continent en is onze boot oranje. Of we al niet genoeg kluswerk hebben. Dus wordt de boot opnieuw geboend en afgespoten.
Dan gaan we verder met de motor, de koelvloeistof moet worden vervangen en omdat we denken dat het nogal verontreinigd is besluiten we he systeem en warmtewisselaar te spoelen. Een paar jaar geleden hebben we het ook al eens gedaan en we herinneren ons dat het wel een K-klusje is. 's Middags halen we zo veel als mogelijk alle koelvloeistof er uit, wat toch niet zo verontreinigd was als wij dachten. De warmtewisselaar heeft last van kalkaanslag en alle gaatjes moeten doorgeprikt worden. Maar waarmee? En hoe halen we zo veel als mogelijk alle kalkaanslag weg. Zelf bedenken we dat een breinaald van het goede kaliber kan helpen en de Volvo-Penta dealer raad ons aan te spoelen met zuur. We gaan opzoek en bij de Chinese winkel (fantastische winkels waar de producten ongeveer 10% kosten van producten in een gewone winkel) vinden we de breinaalden. Uit de supermarkt nemen we 4 liter schoonmaakazijn mee. De volgende dag beginnen we met spoelen. Het is een redelijke chaos in de boot. De trap is weg zodat we bij de motor kunnen, de gereedschapskist staat in het midden van de boot, 2 containers met nieuwe koelvloeistof staan te wachten, een emmer met oude koelvloeistof staat ergens. Links en rechts slingert gereedschap, schoonmaakdoeken liggen bij de hand. De hoofdlamp gaat op zodat we gericht licht hebben. Eerst worden alle gaatjes doorgeprikt en dan vullen we het systeem met schoonmaakazijn.
De koelvloeistof kwam blijkbaar via de vuldop naar buiten en liep langs de motor de bilge in. Maar waarom wordt de afvoerleiding niet warm? We gaan het nog een keer proberen. Met gespannen koppen kijken we weer naar de motor, omdat we een beetje koelvloeistof hebben verwijderd stroomt het systeem niet meer leeg via de vuldop. Maar de afvoerleiding wordt niet warm! Wat is er aan de hand? Jeroen knijpt eens in de slang een dan in een keer, gaat die warm worden. Er zat een luchtbel in!
Nu moet ook de retourleiding nog warm worden, die is ook nog steeds koud. Ook daar knijpt Jeroen een paar keer op verschillende plaatsen in, en uiteindelijk wordt ook deze leiding warm. En dat terwijl we ieder keer alle slangen apart hebben gevuld zodat we geen luchtbellen zouden krijgen. Een zucht van verlichting ontsnapt aan ons beide. Vrolijk geworden door het resultaat ruimen we de boot verder op, en maken we het gezellig. Jeroen doet snel boodschappen terwijl ik de laatste dingen opruim. 's Avonds zitten we onderuitgezakt te kijken naar DWDD. Weer een klusdag positief afgesloten.