White Pearl op Reis
  • Home
  • White Pearl
    • Bemanning
  • Reisplan
  • Foto's
  • Blog
  • Locatie
  • Contact

Kluswerk in Denia

2/25/2017

4 Comments

 
Picture
Op onze eerste dag in Denia verkennen we de stad. We zoeken uit waar de zeilmaker is, waar de monteur voor het vervangen van de lagers zijn werkplaats heeft en maken een afspraak bij het ziekenhuis voor Jeroen zijn bloedneuzen.
Uiteraard zoeken we ook waar de supermarkt is en het centrum van de stad. Het is een aardige stad die gelukkig geen flats heeft staan langs een boulevard, maar wel 3 jachthavens. Dat vertaald zich dan weer in maar liefst 3 watersportzaken, die deze keer eens aardig voorzien zijn van allerlei artikelen. Een watersportzaak zoals George Kniest of Dekker Zaandam zijn wij hier nog niet tegen gekomen. Ze kunnen uiteraard van alles voor ons bestellen, maar daar zijn we een beetje huiverig voor geworden.
De volgende dag gaan we van start met ons klussenlijstje. We demonteren de stuurkolom, maar kunnen helaas de klus niet zelf klaren. Daarvoor is professionele apparatuur nodig en dus bellen we de monteur waarmee we al eerder contact hadden gemaakt. Binnen een half uur komt hij de stuurkolom ophalen en denkt dat de klus binnen een paar dagen is geklaard. Het zeil halen we van de boot en brengen het achter op de fiets naar de zeilmaker. Ondertussen is er een zandwolk overgekomen van het Afrikaanse continent en is onze boot oranje. Of we al niet genoeg kluswerk hebben. Dus wordt de boot opnieuw geboend en afgespoten.

Dan gaan we verder met de motor, de koelvloeistof moet worden vervangen en omdat we denken dat het nogal verontreinigd is besluiten we he systeem en warmtewisselaar te spoelen. Een paar jaar geleden hebben we het ook al eens gedaan en we herinneren ons dat het wel een K-klusje is. 's Middags halen we zo veel als mogelijk alle koelvloeistof er uit, wat toch niet zo verontreinigd was als wij dachten. De warmtewisselaar heeft last van kalkaanslag en alle gaatjes moeten doorgeprikt worden. Maar waarmee? En hoe halen we zo veel als mogelijk alle kalkaanslag weg. Zelf bedenken we dat een breinaald van het goede kaliber kan helpen en de Volvo-Penta dealer raad ons aan te spoelen met zuur. We gaan opzoek en bij de Chinese winkel (fantastische winkels waar de producten ongeveer 10% kosten van producten in een gewone winkel) vinden we de breinaalden. Uit de supermarkt nemen we 4 liter schoonmaakazijn mee. De volgende dag beginnen we met spoelen. Het is een redelijke chaos in de boot. De trap is weg zodat we bij de motor kunnen, de gereedschapskist staat in het midden van de boot, 2 containers met nieuwe koelvloeistof staan te wachten, een emmer met oude koelvloeistof staat ergens. Links en rechts slingert gereedschap, schoonmaakdoeken liggen bij de hand. De hoofdlamp gaat op zodat we gericht licht hebben. Eerst worden alle gaatjes doorgeprikt en dan vullen we het systeem met schoonmaakazijn.
Picture
We laten het systeem draaien zodat de azijn iets warm wordt en beginnen na een half uur met spoelen. Helaas heeft onze motor niet een gemakkelijke aftapkraan en moeten we iedere keer slangen afkoppelen om de vloeistof uit het systeem te krijgen. Ook blijft er iedere keer wel ca 3 liter vocht achter wat we er niet uit kunnen krijgen. Ondertussen krijgt Jeroen zijn dagelijkse bloedneus, dat kan er ook nog wel bij. Na ca. 6 keer spoelen vinden we de vloeistof helder en schoon genoeg en spoelen we een keer na met nieuwe koelvloeistof. We halen daarna zo veel als mogelijk de rest van de vloeistof er uit, door op de slangen te blazen en een handpomp aan te sluiten. Vullen het systeem met mooie groene koelvloeistof tot aan het randje. We maken de omgeving van de motor schoon en starten de motor. Samen kijken we naar de motor, alles lijkt te werken, totdat ik aan de zijkant van de motor koelvloeistof zie stromen, waar komt dat vandaan? Jeroen ontdekt dat de afvoerleiding niet warm wordt, wat is er aan de hand? De motor gaat uit en opnieuw wordt alles schoon gemaakt en gaan we op onderzoek uit. Ondertussen balen we flink, wat hebben we verkeerd gedaan, is er iets vernield? Moet er een monteur bij komen? Allerlei scenario's flitsen door ons hoofd, en angstige voorgevoelens maken zich van ons meester.

​De koelvloeistof kwam blijkbaar via de vuldop naar buiten en liep langs de motor de bilge in. Maar waarom wordt de afvoerleiding niet warm? We gaan het nog een keer proberen. Met gespannen koppen kijken we weer naar de motor, omdat we een beetje koelvloeistof hebben verwijderd stroomt het systeem niet meer leeg via de vuldop. Maar de afvoerleiding wordt niet warm! Wat is er aan de hand? Jeroen knijpt eens in de slang een dan in een keer, gaat die warm worden. Er zat een luchtbel in!

Nu moet ook de retourleiding nog warm worden, die is ook nog steeds koud. Ook daar knijpt Jeroen een paar keer op verschillende plaatsen in, en uiteindelijk wordt ook deze leiding warm. En dat terwijl we ieder keer alle slangen apart hebben gevuld zodat we geen luchtbellen zouden krijgen. Een zucht van verlichting ontsnapt aan ons beide. Vrolijk geworden door het resultaat ruimen we de boot verder op, en maken we het gezellig. Jeroen doet snel boodschappen terwijl ik de laatste dingen opruim. 's Avonds zitten we onderuitgezakt te kijken naar DWDD. Weer een klusdag positief afgesloten.
Picture
Twee weken later ruimen we de alle klusspullen in de daarvoor bestemde kratjes op. Het zit er op. Wat zijn we druk geweest met van alles. De stuurkolom plaatsten we weer terug en daarbij moest alles, maar dan ook alles, waterdicht worden gekit. Zelfs de schroeven worden met kit vastgezet. Een klereklus. Voorheen wilde de boot wel eens lekken in de achterhut bij hevige regenbuien maar vanochtend na het schoonspoelen van de boot omdat er weer een wolk woestijnzand was neergedaald, was de boot kurkdroog. De trap werd kaal geschuurd en van 4 nieuwe laklagen voorzien. Verder zijn we Inmiddels ook een lloopplank rijker, want die is wel nodig hier in de Med. Hier geen langssteigers of vingersteigers. Je ankert hier aan de voorkant en ligt met de achterkant naar de kade. Omdat hier vaak deining in de haven staat moet de boot op een acceptabele afstand van de kade liggen, waardoor een loopplank noodzakelijk is. De loopplank is wel multifunctioneel want in de toekomst gaat hij dienst doen als plank in het gangboord om jerrycans aan vast te maken met reservediesel als we de Atlantische oceaan gaan oversteken. De plank ging mee op de fiets van de houthandel naar de boot. Hier werd die vakkundig in de lak gezet en er werden er wieltjes onder gezet zodat hij over de kade kan rollen. Jeroen zijn neus werd gelukkig vakkundig gerepareerd bij de Kno arts.
Picture
De was is gedaan, de tas ingepakt, morgen gaan we richting Oostenrijk waar we samen met de kids vakantie vieren. Ondertussen bekijken we de pilot van de Balearen. In het boek zien we hele mooie ankerbaaien. Ons zeilseizoen kan wat ons en on pareltje aangaat beginnen, wij zijn er klaar voor!
4 Comments
Pauline Brokke
2/26/2017 03:09:33 pm

Het is hard werken op de boot, lees ik ( had ik me eigenlijk niet zo gerealiseerd) Je moet er heel wat voor doen om de boot goed in bedrijf te houden.

Reply
Karin
2/26/2017 07:47:26 pm

Af en toe is het hard werken inderdaad, maar nu even lekker ontspannen! Boot in topconditie houden is belangrijk om gekke dingen te voorkomen.

Reply
Eveline
2/26/2017 05:19:28 pm

Zondagmiddag, lekker met de benen op de bank, jullie blogs lezen. Ik liep een aantal achter. Leuk te lezen, hoe jullie het (letterlijk en figuurlijk) maken. Als buitenstaander realiseer je je inderdaad, zoals Pauline ook schrijft, niet half wat er allemaal bij komt kijken. Een weekje skien is vast een welkome afwisseling. Al was het maar om de kids weer om je heen te hebben. Save trip verder en geniet er van.

Reply
Karin
2/26/2017 07:49:43 pm

Er komt inderdaad veel bij kijken. Zeker als de boot je huis is geworden en je er toch vaker mee zeilt dan weekendjes en een grote vakantie. Maar nu lekker ontspannen!

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Karin

      Als je wilt weten wanneer er een nieuw blog verschijnt, abonneer je dan op onze nieuwsbrief of like onze facebookpagina: 
      White Pearl op Reis

    abonneer op nieuwsbrief

    Archief

    September 2020
    August 2020
    March 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    March 2015
    September 2012
    March 2012
    January 2012
    September 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011

Powered by Create your own unique website with customizable templates.