White Pearl op Reis
  • Home
  • White Pearl
    • Bemanning
  • Reisplan
  • Foto's
  • Blog
  • Locatie
  • Contact

For Sale

11/16/2018

6 Comments

 
Picture
‘Dit is zo frustrerend’: roept Jeroen en trekt onderwijl de fok in. De wind is van een comfortabele 10 knopen terug gelopen naar 1 a 2 knopen. In een paar seconden is het nagenoeg windstil. De motor gaat aan, Jeroen gooit nog een paar krachttermen de lucht in, ik blijf ijzig kalm. Ik vraag hem: ‘wat wil je er aan gaan doen, hem op zijn bek slaan?’
Gelukkig kan hij er om lachen, maar de frustraties over de winden zijn hoog. Het is tekenend voor deze kant van Griekenland. Veel eilanden waar de wind tussendoor trechtert, valwinden, luwe zijdes, loefzijdes zonder wind. De zeilen met name de fok wordt wat in- en uitgedraaid. Niet veel later neemt de wind weer toe. Jeroen rolt de fok weer uit, onderwijl kijkt hij omhoog en roept of Zeus hem wil bijstaan! Ik geloof dat Jeroen toe is aan een tijdje zonder zeilen. We zijn bezig aan de laatste etappe naar het kanaal van Korinthe, dat we vandaag gaan passeren.
Vertrek uit Turkije
We vertrekken in de eerste dagen van november uit Turkije. In de zee tussen Griekenland en Turkije heeft de herfst zijn intrede gedaan. We liggen verwaaid in Bozburun, het uiterste Zuid-Oosten van Turkije. De korte broek is verwisseld voor een lange. We slapen inmiddels weer onder een dun dekbedje. De charterboten varen niet meer uit. Ook de meeste vertrekkers hebben een winterhaven opgezocht. Vlagen van 35 knopen doen de boot af en toe flink hellen maar we liggen goed beschut. Een wandeling naar de Noordzijde van het schiereiland, waar de wind aan land komt, doet ons beseffen dat we een goede beslissing hebben genomen om hier te blijven. De zee ziet wit van het schuim, de golven slaan over het kleine strekdammetje. Bozburun is een kleine maar bekende plaats van de Gullet industrie die hier gevestigd is. De typische grote Turkse zeilboten die hier met gezelschappen rondvaren maar bijna nooit zeilen. Morgen hopen we uit te klaren en naar Symi te varen waar we in Griekenland willen inklaren.
Picture
Door de Egeïsche zee
Het ligt in onze bedoeling om in grote stappen de Egeïsche zee over te zeilen naar de Peloponessus en aangezien de wind de komende dagen gaat draaien naar het Zuid-Oosten gaan we die wind benutten. Bij de Peloponessus aangekomen moeten we een beslissing gaan nemen: gaan we er Zuidelijk om heen of varen we in Noordelijk richting om door het kanaal van Korinthe te gaan. Uiterlijk rond de datum van 1 december willen we in Lefkada aankomen. De boot blijft daar een tijd liggen voor onderhoud. Wij vliegen naar Jordanië om daar nog wat rond te reizen. Vandaar vertrekken we naar Nederland voor Kerst met de familie.
Het tochtje van 12 mijl naar Symi is heftig. De zee is nog woest van de harde wind van de dag ervoor We banen ons een weg door korte steile golven gesierd door wit schuim. In Symi klaren we in. Eerst naar de immigration Office, waar we een stempel krijgen op onze crewlist. Door naar de customs, die onze papieren eens goed bekijkt. De meneer richt een priemend vingertje naar mij: You......Captain? Yes, I am the captain. we krijgen weer een stempel op onze crewlist. Vervolgens naar de Port police die ook nog eens twee stempels op dezelfde lijst zet en dan zijn we officieel ingeklaard in Griekenland, Europa.
‘s Avonds bespreken we de te volgen route. Beide hebben we een ‘unheimisch’ gevoel. Jeroen mist sociale contacten en ik verlang naar een poosje vastigheid. We hebben even geen behoefte meer om nog heel erg lang om te zwerven. Het oorspronkelijke plan om Santorini aan te doen laten we los. Het eiland ligt vrij zuidelijk en staat bloot aan harde winden en golfslag. Bovendien is de haven voor ons te ondiep. Goede ankerplekken zijn er niet of nauwelijks. We besluiten om dwars door de Egeïsche zee richting Athene te koersen en een grote eerste stap te zetten. We varen een nachtje door. Halverwege komen we uit bij de cycladen en vanaf hier kunnen we gemakkelijk eilandhoppen richting de vaste wal. Het zijn overzichtelijke afstanden. Komende week siert hogedruk het vaargebied waardoor we relatief makkelijk over kunnen steken.

Nachtje doorhalen
Aan het eind van de ochtend gooien we de trossen los, in de wetenschap dat we de eerste 6 uur moeten motoren op een redelijk vlakke zee. Daarna kunnen we met een bakstagwindje verder maar nemen ook de golven toe. Onderweg vermaken we ons met lezen, filmpjes monteren en doen we een douchebeurt. De zon schijnt uitbundig en rondom zien we de Grieks en Turkse eilanden komen en gaan. Rond 6 uur trekt de wind aan, ik kook nog snel een maaltijd en dan zijn we echt los. Golven en wind nemen snel toe en we vliegen met 6, 7 knopen over het water. We zien een prachtige zonsondergang maar de maan is er niet en het is aardedonker om ons heen.
Picture
Een paar uur later verschijnt een bijna ronde maan in oranjekleur boven een eiland wat we dan passeren en verlicht de zee om ons heen. Het plan om eerst Amorgos aan te doen laten we liggen, we zouden er ‘s nachts om 3 uur aankomen. We gaan door naar Naxos. Om beurt draaien we onze wachten en terwijl ik slaap vaart de boot soms 9 knopen, zo vertelt Jeroen mij als ik wakker wordt. Ook de zonsopkomst is in oranjekleuren prachtig, we varen op dat moment al ten zuiden van Naxos. Rond 11 uur bereiken we Het eiland, waar een knorrige havenmeester ons helemaal niet welkom heet. Misschien ook een nachtje doorgehaald?

Het optrekje van Alex en Max
Het prachtige weer en de Zuid-Oostelijke wind houdt nog even aan en we gaan eilandhoppend naar het vaste land van Griekenland. We blijven nog een paar dagen in de Saronische golf onder Athene hangen. Vlak voor we het vasteland bereiken draait de wind naar het Noorden en zetten we koers naar het zuidelijker eiland Hydra waar we nog niet eerder waren. De nachten zijn frisser en vochtig, maar overdag zitten we vaak nog in de korte broek. Omdat we nog wel tijd hebben besluiten we nog iets verder te gaan en duiken de Argolische golf in. We zeilen naar de plaats Nafplion, de voormalige hoofdstad van Griekenland. Onderweg varen dicht langs de wal want we passeren het vakantiehuis van Alex en Max.
Picture
De omgeving is prachtig, maar zo ontdekken we, het is niet het mooiste huis in de buurt. Grappig vind ik dat er bij de aanlegsteiger zowel de Griekse als Nederlandse vlag wappert. Nafplion kent een gezellige oude stad en op zondagmiddag is het er een drukte van belang. Veel Grieken maken er een uitstapje naar toe. Na een paar dagen gaan we terug naar de Saronische golf, waaraan ook de ingang van het kanaal van Korinthe ligt.

Ingestort kanaal
Gisteren kreeg ik de schrik van mijn leven: het kanaal was, net zoals in het voorjaar gesloten ivm een landslide. Een gedeelte was ingestort. In het voorjaar betekende dit dat het kanaal 14 dagen gesloten was. Als dat nu weer het geval is zouden we nog 300 mijl om moeten varen naar Lefkada. Daar heb ik inmiddels een winterplaats gereserveerd. Haastig zoek ik naar informatie en bel het kanaal. Ze gaan dezelfde middag nog weer open. Helemaal gerust ben ik er niet op en vanmorgen om 7 uur hing ik al aan de telefoon en werd gelukkig nog eens bevestigd dat ze weer open waren. Diezelfde middag gaan we door het kanaal wat we, ondanks dat het de tweede keer is, nog heel bijzonder vinden. De volgende dag maken we een lange wandeling naar de voetgangersbrug halverwege om dit bouwwerk vanaf de bovenkant te bekijken. We ontdekken dat er geen scheepvaart verkeer is en vragen ons af of het kanaal zijn functie verliest.
Picture
Laatste etappe
Naar Lefkada is nog 125 mijl te gaan. We bekijken de weerberichten die elkaar weer eens flink tegen spreken. In de golf van Patras wordt weinig wind aangegeven. Een van de Weersites geeft toch 20 knp met vlagen naar 25 aan. Op de nieuwssite keep talking Greece wordt aangegeven dat over een dag of 4 de ‘winter’ in gaat vallen. De temperaturen gaan terug van ca 20 naar net boven de 10 graden. Er dient zich een regenfront aan met bijbehorende harde wind. De volgende ochtend gooien we de trossen los om 7 uur, en gaan onderweg. Het wordt een dag met veel frustratie; harde wind, geen wind, hoge golven, een zee als klotsbak, rif erin, rif eruit, fok in en uit. Gelukkig wordt de wind ‘s middags constanter er kunnen we met vol tuig het eilandje Trizonia aanlopen. Het was another day at the office! ‘s Avonds om 9 uur kruipen we in bed, zo moe zijn we.
De volgende ochtend gooien we al weer vroeg de trossen los. De zeilen gaan omhoog en daar gaan we weer, richting de brug bij Patras. We gaan als een speer in 4,5 uur hebben we er 30 mijl opzitten. Omdat we de stal ruiken besluiten we door te gaan in de wetenschap dat de wind niet lang daarna weg zal vallen. Niet veel later rollen we de fok in en gaat de motor aan. Gelukkig zijn ook direct de golven weg. Motorend bereiken we het eilandje Oxio vanwaar we koers zetten in noordelijke richting naar Lefkada. Het laatste stuk van 40 mijl. We zien wel of we onderweg nog stoppen in een haventje of het anker nog een paar uurtjes laten zakken voordat we verder gaan. Het zonnetje is nog behaaglijk warm. Het is bijna niet voor te stellen dat over een paar dagen ook hier de temperatuur dramatisch zakt. Om 10 uur ‘s avonds laten we het anker vallen in een baaitje. Het is nog 10 mijl naar Lefkada
Picture
Invloeden van Zeus
In mijn hoofd spoken de werkzaamheden die gedaan moeten worden voordat de boot winterklaar is. Na aankomst gaan eerst de zeilen er af voordat het slechte weer los barst. Wat doen we eerst, wat later? Een douche, daarnaar verlang ik misschien nog wel het meest. Het wordt een drukke dag zolang de zon nog schijnt. De volgende ochtend steek ik mijn hoofd uit het luik en ontdek dat we in een heel leuk baaitje liggen. Langs de kant liggen nog een paar zeilboten voor anker met ene lange lijn naar de kant. Boven het strandje hangt dauw. Boven op de glooiende helling staat een groot bord: For Sale! Is dit nu de bijstand van Zeus, die Jeroen gevraagd heeft?
Picture
6 Comments
Pauline B
11/17/2018 12:37:43 pm

Hallo Jeroen en Karin, wat een klere eind hebben jullie gevaren. Nu jullie het zo visueel hebben gemaakt met een kaart van het gebied, zien we duidelijk wat een afstand het is. Gelukkig konden jullie wel door het kanaal van Korinthe. Straks lekker een tijd van de boot af, daar zijn jullie volgens mij wel aan toe. Jordanië en daarna Nederland, de kinderen en andere mensen weer zien, en de wintersport natuurlijk.

Groet, Pauline

Reply
Karin
11/17/2018 02:22:58 pm

Het ging gelukkig snel. Nu in Lefkada, waar het slecht weer is geworden. Klussen worden opgepakt totdat we naar Nederland gaan. We hebben er zin in om kids, familie en vrienden weer te zien. Tot in december.

Reply
Nynke
11/18/2018 01:18:17 pm

Vlot gedaan! Nu weer 'thuis' in Lefkada. Met het bijbehorende werk. Is het beter werken in wat lagere temperaturen? We zijn in NL tussen Kerst en Oud/Nieuw. Misschien zien we elkaar ergens? Veel plezier in Jordanië.

Reply
Karin
11/18/2018 01:44:35 pm

Werken wil wel met dit weer, het regent pijpenstelen. Geeft ons oa de tijd om Jordanië voor te bereiden. Zodra het beter weer wordt gaan we buiten aan de gang. In januari nog op wintersport samen met de kids. Daarna zien we wanneer we terug gaan. Boot moet nog op de kant voor het onderwaterschip. Hebben een winterplaats tot 15 maart. Zien elkaar vast deze winter.

Reply
Eveline
12/15/2018 10:59:57 pm

Nu pas je blog gelezen. Sorry 😉😆. Wat doen en zien jullie veel. Geweldig. Blijft leuk jullie zo te kunnen volgen en te lezen dat jullie blijven genieten ondanks een dip zo nu en dan. 👍 Jordanië inmiddels achter jullie? Wens jullie alvast fijne feestdagen en hoop natuurlijk op een date ergens in de komende tijd als jullie agendapunt toe laat.

Reply
Karin
12/16/2018 03:23:37 pm

Nog twee nachtjes en dan komen we naar Nederland. Jullie ook hele fijne feestdagen en hopelijk zien we elkaar gauw!

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Karin

      Als je wilt weten wanneer er een nieuw blog verschijnt, abonneer je dan op onze nieuwsbrief of like onze facebookpagina: 
      White Pearl op Reis

    abonneer op nieuwsbrief

    Archief

    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    March 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    March 2015
    September 2012
    March 2012
    January 2012
    September 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011

Powered by Create your own unique website with customizable templates.